Παιδί και Πληροφορική

Η χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή σε ένα οργανωμένο κατάλληλα μαθησιακό περιβάλλον συμβάλλει στην ανάπτυξη ικανότητας επίλυσης προβλημάτων και στην αυτονομία των παιδιών. Ενισχύει τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ των μαθητών και προωθεί την κοινωνικοποίηση τους. Βοηθάει στην καλλιέργεια της δημιουργικότητας και στη ευελιξία της σκέψης.
Τα παιδιά ενθαρρύνονται να παίζουν με ασφάλεια χρησιμοποιώντας τον υπολογιστή σε μεγάλη ποικιλία δραστηριοτήτων, εξελίσσοντας τις γνώσεις, τις δεξιότητες, τις ικανότητες τους που συνδέονται και με άλλες γνωστικές περιοχές. Ενθαρρύνονται, επίσης, να υπαγορεύουν κείμενα στον εκπαιδευτικό που έχουν δημιουργήσει συλλογικά και να μάθουν να χρησιμοποιούν ένα λογισμικό γενικής χρήσης. Να αναγνωρίζουν γράμματα και αριθμούς στο πληκτρολόγιο και να αξιοποιούν τον υπολογιστή στο βαθμό που είναι δυνατό. Να αξιοποιούν την τεχνολογία με τρόπο που να εξυπηρετεί τους σκοπούς και τις ανάγκες τους. Να αντιλαμβάνονται τα όρια τους και να οδηγούνται σε κοινά αποδεκτούς κανόνες, απαραίτητους για την ομαλή συμβίωση. Να αναγνωρίζουν τις κυριότερες μονάδες του υπολογιστή (κεντρική μονάδα, οθόνη, πληκτρολόγιο, ποντίκι κ.α.) και τον υπολογιστή ως ενιαίο σύστημα και να καταλαβαίνουν το ρόλο λειτουργίας τους. Να σχεδιάζουν και να κατασκευάζουν τα μέρη ενός υπολογιστή χρησιμοποιώντας διάφορα υλικά (κουτιά σε διάφορα μεγέθη κ.α.). Να χειρίζονται λογισμικά (ανοιχτού τύπου, γενικής χρήσης) για την επίλυση προβλημάτων και για την μορφοποίηση καρτών, προσκλήσεων. Να αναπτύσσουν τη λεπτή κινητικότητα τους, χρησιμοποιώντας σωστά το ποντίκι, παρακολουθώντας ταυτόχρονα την κίνηση του δείκτη στην οθόνη. Να τοποθετούν το δείκτη του ποντικιού σε συγκεκριμένη θέση και να επιλέγουν μια λέξη ή μια πρόταση. Να τηρούν τη σωστή στάση σώματος (πως πρέπει να κάθονται, πως να στηρίζουν τα χέρια τους). Ακόμη, τα παιδιά μαθαίνουν να “παίζουν” με διάφορα εργαλεία ελεύθερης σχεδίασης (πινέλο, γέμισμα κ.α.) και να γράφουν το όνομά τους και άλλες λέξεις χρησιμοποιώντας πεζά και κεφαλαία γράμματα. Να χρησιμοποιούν ειδικά πλήκτρα όπως το Enter, το Backspace. Να συνεργάζονται και να σέβονται τις απόψεις και την εργασία των άλλων. Να ταυτίζουν τον υπολογιστή με μια μηχανή που βοηθάει τον άνθρωπο στην εργασία του και που μπορεί να τον χρησιμοποιήσει για παιχνίδι και διασκέδαση. Τέλος, τα παιδιά μαθαίνουν να χρησιμοποιούν εργαλεία Web.2.0 (ιστολόγιο) και να επικοινωνούν με μαθητές από άλλα σχολεία.
Δημιουργία και έκφραση – Εικαστικά: Να μάθουν να αναγνωρίζουν ορισμένα είδη τέχνης και κάποια από τα χαρακτηριστικά τους.
Μαθηματικά: Να αντιλαμβάνονται και να αναπαράγουν δεδομένα μοτίβα. Να εμπλέκονται σε καταστάσεις προβληματισμού και να επεξεργάζονται σχέσεις μέσω της διαδικασίας δοκιμής, επαλήθευσης και ελέγχου. Να διατυπώνουν απορίες (Τι θα συμβεί αν). Να παρατηρούν, να περιγράφουν, να χειρίζονται και να αντιστοιχούν σωστά τον κατάλληλο εξοπλισμό.
Γλώσσα: Να βελτιώνουν τον προφορικό λόγο, απομνημονεύοντας μικρά τραγούδια και να αποκτήσουν φωνολογική επίγνωση. Τα παιδιά ενθαρρύνονται να αναθεωρούν κείμενα και να αναγνωρίζουν οικείες λέξεις. Να έρχονται αβίαστα σε επαφή με διαφορετικές εκδοχές του γραπτού λόγου (στη συγκεκριμένη περίπτωση με τη ψηφιακή μορφή). Να συμμετέχουν σε συζητήσεις και να επιχειρηματολογούν. Να προτείνουν διάφορες ιδέες και να κατανοούν τη σημασία της γραφής ως μέσο επικοινωνίας. Να δημιουργούν δικά τους κείμενα με τη βοήθεια του εκπαιδευτικού.
Μελέτη περιβάλλοντος (ανθρωπογενές περιβάλλον): Να αναπτύξουν την αυτοεκτίμησή τους και να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες. Να συνεργάζονται και να αλληλεπιδρούν, ανταλλάσσοντας εμπειρίες και ιδέες. Να αναγνωρίζουν και να σέβονται τις απόψεις των άλλων.

Η χρήση της τεχνολογίας στις μέρες μας έχει επιτρέψει τη δημιουργία εκπαιδευτικού υλικού για παιδιά πολύ μικρής ηλικίας. Όπως πάντα έτσι και στις μέρες μας οι γονείς προσπαθούν να δουν πότε είναι ο σωστός χρόνος για να δώσουν πρόσβαση στο παιδί τους στο μαγικό κόσμο των υπολογιστών.

Το ψυχολογικό κομμάτι και το κλίμα που υπάρχει στο σπίτι για την τεχνολογία πάντα παίζουν ρόλο, όπως και η τάση του παιδιού.

  • Δικαιολογίες για να μην ξεκινήσει ένα παιδί μαθήματα πληροφορικής ή έστω και να έχει πρόσβαση στην τεχνολογία από μικρό ακούγονται πολλές, ηλεκτροστατικά κύματα, οθόνες με περίεργη ακτινοβολία, φόβος για εθισμό, μείωση φαντασίας κλπ.
  • Αντίστοιχα πολλοί λόγοι υπάρχουν για να ξεκινήσει κάποιος όπως το καταπληκτικό εκπαιδευτικό υλικό, τα οπτικοακουστικά μέσα που μπορούν να περάσουν θετικά μηνύματα στα παιδιά, η μεγαλύτερη εξοικείωση που αποκτά κάποιος που ξεκινά νωρίς σε ένα εργαλείο που σίγουρα θα χρησιμοποιήσουν κα.